Ha ellátogatok egy weboldalra, akkor én is szennyezem a környezetem?
Mit tehetek én magam az éghajlatváltozás és más környezeti negatív változások visszafordításáért?
Sokan találkoznak, szemebsülnek az éghajlat változás már érzékelhető hatásaival és még többen vannak azok, akik már jó ideje tesznek vagy tenni szeretnének a környezetükért. A bolygó, melyen élünk, több milliárd éve kapott utoljára erőforrást, azóta zárt rendszerként működve csak használja az emberiség és az élővilág ezeket az erőforrásokat és kincseket. A természet körforgása persze eddig mindig valamilyen módon hozzásegítette az élőlényeket a Földön, hogy újra meg újra élőhelyet, otthont találjanak és fejlődhessen a civilizáció.
A tudományos előrejelzések különféle fejlődési fázisokat jeleznek előre a következő 10-50 évre. Mi a ZUE Online Patikában hisszük, hogy a környezeti ártalmak és a környezetünk „kirablása” megállítható, de csakis úgy, ha mindenki tesz érte. Szeretnénk, ha Önök is velünk együtt segítenének földünk éghajlatváltozásának és környezetrombolásának megállításában.
Azonnal felmerül a kérdés, hogy persze, mit is tehetünk mi magunk? Webáruházként mi az alábbiakat határoztuk el és tesszük meg, hogy kivehessük a részünket a környezet megóvásából és a ZUE nevéből (Zöld Út az Egészséghez) fakadó célok megvalósításból.
- Weboldalunkat karbon kibocsátás-barát módon alkotjuk meg és üzemeltetjük.
- Hírleveleinkkel nem árasztjuk el vásárlóinkat, nem küldünk napi 1-2-3 hírlevelet, mert egy email kiküldése átlagosan 4 g széndioxidot juttat a környezetünkbe.
- Környezetkímélő csomagoló anyagokat használunk.
- Ösztönözzük több termék egyszerre való megrendelését, ezáltal a szállítás környezetre gyakorolt negatív hatását csökkentjük közösen ügyfeleinkkel.
- A kisebb karbon lábnyomot tartalmazó szállítási módokat árkedvezménnyel helyezzük előtérbe.
Persze erről is szó lesz: Mit tehet Ön, mint webshop látogató és vásárló, hogy ne terhelje fölöslegesen a környezetet?
És akkor nézzük részletesebben:
1. Egy weboldal üzemeltetése és megtervezése jelentősen befolyásolja a karbon kibocsátást és az energia-felhasználást. Minél bonyolultabb egy weboldal, minél több különleges alkotóelemből hozzák létre, annál több adatot kell az internetnek közvetítenie egy-egy weboldal látogatásnál. Tehát, ha betöltök egy bármilyen weboldalt, akkor nemcsak eltérő mennyiségű adatot töltök le a mobiltelefonomra vagy asztali gépemre, hanem számos háttérfunkciót is aktivál a rendszer azért, hogy a kijelzőn megfelelő minőségben nézhessem az adott tartalmat. Nyilvánvaló, hogy a nagyobb méretű képeket tartalmazó oldal több adatot visz át minden egyes weboldal látogatásnál, ezáltal a több adat továbbítása több energiát használ fel, még ha ezt mi elhanyagolandónak gondoljuk is. Ma már vannak független, karbonkibocsátást mérő platformok, ahol bárki meg tudja nézni egy adott weboldal karbon-kibocsátásának arányát más weboldalakhoz képest. Pl. https://www.websitecarbon.com/ Ezek a mérő platformok jó közelítést adnak arról, hogy mennyire foglalkoznak a weboldalak tulajdonosai az éghajlat változás megállításával és a környezetre gyakorolt hatás minimalizálásával. Érdemes beírni a keresőbe néhány általunk gyakran látogatott weboldalt vagy webshop címét és megláthatjuk, hogy minden egyes böngészésünkkel mennyi szén-dioxid kibocsátásával terheljük a környezetünket. Természetesen itt a webáruházak (ha elkötelezettek az ügyben) sokat tehetnek azért, hogy mind az ő weboldal tárhelyük, mind a weboldalukat látogató olvasók sokkal kevesebb energiát fogyasszanak.
Részletekbe most nem bonyolódva bizton állíthatjuk, hogy maga weboldal designja, és különféle alkotóelemeinek átgondolt és a környezeti terhelés minimalizálását célzó kombinációja tizedére csökkentheti a weboldal működése okozta CO2 kibocsátást.
2. Hírlevél dömping leállítása. Sok webáruház operál azzal, hogy hírleveleit és akciós ajánlatait akár többször is kiküldi naponta, függetlenül attól, hogy megnyitják, születik-e vásárlás abból. Az is a rossz gyakorlatok közé tartozik, hogy minden témáról küldenek minden feliratkozónak. Ma a különféle médiumok által elfogadottnak tűnő érték az, hogy egyetlen elektronikusan kiküldött hírlevél CO2 kibocsátása kb. 4 gramm. Természetesen itt is vannak fokozatok, de azért nagyon elgondolkodtató, hogy egyetlen (csupán egyetlen) email kiküldése mondjuk egy húszezres címlistára 80 kg CO2 kibocsátást generál.
Mi a ZUE-n hetente egy-két hírlevelet küldünk és arra törekszünk, hogy a hírleveleinkben hasznos információkat, tudományos tartalmakat is közzétegyünk, mely vásárlóink tudatos vásárlását és döntését segíti. Nem akarjuk sem a postafiókjaikat telepakolni harsány e-mailekkel, sem a környezetet fölöslegesen terhelni.
Terveink közt szerepel, hogy azon feliratkozóinknak, akik mondjuk 4 hónapja egyetlen levelünket nem nyitotta meg, azoknak küldünk egy olyan levelet, melyben jelezzük, hogy ha nem nyitja meg, akkor levesszük a levelező listáról.
Kérdőívet teszünk közzé, melyben feliratkozóink bejelölhetik, hogy mely témákról küldjünk nekik hírlevelet, így nem szennyezzük sem az ő elektronikus postaládájukat, sem a környezetet a fölöslegesen kiküldött, nem releváns témájú e-mailekkel.
3. Környezetkímélő csomagolóanyagok. A webshopok tevékenységének kiemelkedően fontos része, hogy milyen csomagolásban és 100%-ban sértetlenül érkezik meg a megrendelt termék a fogyasztóhoz. Egy nejlon fóliába, buborékos műanyag csomagolással feladott termék lehet, hogy nagyon biztonságosan érkezik meg, de a műanyagok környezetterhelés nem említhető egy napon a természetes alapanyagokból készült papír újrahasznosításával, egyáltalán lebomlásával.
A csomagolást lezáró ragasztószalag is terheli a környezetet, ha műanyag, cellux-szerű anyagból készül és kevésbé nehezen bontható le, papír alapanyagú szalagot alkalmazunk.
Mi a ZUE-n újra hasznosítható és természetes módon lebomló papír csomagolást és papír alapú ragasztószalagot használunk csomagjainknál, ezzel is arra törekedve, hogy munkánk az elvárhatónál ne okozzon magasabb környezeti terhelést.
4. Több termék egyszerre rendelése kedvezménnyel. A webshop üzemeltetők számára az egyik legszomorúbb jelenség, ha valaki egyetlen doboznyi terméket rendel, ezt becsomagoljuk, ezt külön kiszállíttatjuk a vásárlónak. Egyetlen doboz egy csomagban ugyanúgy utazik, ugyanolyan karbon lábnyomot hagy, mint ha mondjuk 3 havi kúra adagját rendelném meg egyszerre. Természetesen vannak olyan készítmények, melyekre kis mennyiségben, relatíve sürgősen merül fel az igény, ezekből pocsékolás lenne többet rendelni. Megfontolandó azonban, hogy amennyiben úgyis rendel valaki egy dobozt, akkor mellé keres még más terméket, melyre biztos szüksége van az elkövetkező 2-3 hónapban, hogy ne „utaztassa” fölöslegesen az egyetlen terméket.
Ezt a felelős (egyszerre rendelek több terméket és nem egyesével) magatartást támogatja a ZUE azzal, hogy 3-4 dobozos, kúraszerűen szedhető készítményekre csomagban vásárolva külön kedvezményt biztosít. Ezzel is ösztönözzük vásárlóinkat, hogy a szállítás karbon lábnyomát csökkentsék, illetve észszerűsítsék vásárlásaikat – figyelembe véve az egyébként gyors és kényelmes kiszállítás környezeti terhelésének redukálását.
5. Kedvezőbb karbon lábnyomú szállítási módok választásának kedvezménnyel való ösztönzése. A webáruházban a kiszállítás fajtái szerint is különbözik a környezeti hatás. A házhoz szállítás nyilvánvalóan nagyobb CO2 kibocsátású, mint mondjuk a csomagautomatából vagy postáról való csomagfelvétel, hiszen a házhoz jövő csomag egyedül a címzett küldeményét jelenti, míg a másik két kézbesítési módnál a szállítás „mindkét lába tömegközlekedik”: a webshop a napi csomagfeladását egy összesített fuvarral juttatja el a logisztikai központba, ahol ugyancsak nagy tömegben viszik ki az automatához vagy a postára. Így mégha hagy is környezeti lábnyomot a kézbesítés, de a lehetőségekhez mérten csökkentjük a szennyezést.
A ZUE Online Patikában megrendelt szállítási módoknál is támogatjuk a kevésbé környezet terhelő módozatokat: a csomagautomatába kért 23%-kal kedvezőbb, a postahivatalban átveendő küldemények közel 8%-kal kedvezőbb szállítási költséggel rendelhetők meg. (Ezek az árak a 2022. szeptemberi állapotot mutatják). Az egyes webshopok által kínált „ingyenes szállítás” opció nemcsak az exponenciálisan növekedő szállítási költségek (üzemanyag és energia ár drágulás miatt főként) miatt viheti a vásárlókat egy nem fenntartható irányba (gazdasági realitások figyelmen kívül hagyása), hanem a környezeti hatásait is rossz irányba befolyásolja. Ingyenes szállítás felajánlása nemcsak jó marketing fogás, hanem arra ösztönöz, hogy nyugodtan rendeljen a vásárló egy-két dobozt ugyanolyan környezet terheléssel, mintha 4-5 dobozt szállíttatna egy fuvarral.
Mit tehet (Ön) egy környezetére érzékeny és az éghajlatváltozás ellen tenni akaró vásárló?
1. Olyan webshop-ból vásárol, ahol a weboldal karbon kibocsátása kedvezőbb.
2. Egy rendelés alkalmával több terméket is megvásárol, természetesen csakis olyat, amelyre a következő 3-4 hónapban szüksége lesz.
3. Lehetőség szerint „tömegközlekedéses” szállítási módot választ: csomagautomata vagy postán maradó és ott átvehető küldemény.
4. Leiratkozik azokról a hírlevelekről, melyeket rendszeresen nem olvas el. A meg nem nyitott vagy nem releváns hírlevelek kiküldése ugyanúgy áramot fogyaszt és ezáltal környezeti lábnyomot hagy.
Természetesen ez messze nem minden, amit tehetünk. Kíváncsiak vagyunk az Önök véleményére is ezzel kapcsolatban. Kérjük írják meg az alábbi felületre:
Hisszük, hogy bolygónk megóvása, az utóbbi évtizedek féktelennek látszó környezetrombolása megállítható, de ehhez mindenkinek személy szerint hozzá kell tenni a saját kis „jócselekedeteit”. Mi erre buzdítjuk Önöket és persze megtiszteltetésnek vesszük, ha továbbra is a ZUE Online Patikából (www.zue.hu) szerzik be dermokozmetikumaikat és vitaminjaikat. Célunk, hogy szakértő tanácsokkal mutassuk be a különböző készítményeket úgy a webshop-ban, mint hírleveleinkben, hogy felkészülten, kellő információ birtokában tudjanak egy-egy termék megvásárlása mellett dönteni.
További terveinkről a közeljövőben adunk hírt, nem fogytunk még ki a „Zöld Út-az Egészséghez” ötletekből, tartsanak velünk ezen a fontos utazáson.